Autorski Program Nauczania

OBSZARY DZIAŁAŃ

  • Procesy wspomagania rozwoju i edukacji

Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:

  • zasadę zaspokojenia potrzeb dziecka (zabezpieczenie podstawowych potrzeb dziecka tj. potrzeby biologiczne, emocjonalno – społeczne, bezpieczeństwa, miłości, uznania, potrzeba ruchu, działania, potrzeba osiągnięć w zespole, nawiązywania kontaktów),
  • zasadę aktywności ( pobudzanie aktywności własnej dziecka, rozwój inicjatywy odkrywczości i twórczości), 
  • zasadę indywidualizacji (metody powinny być dopasowane do potrzeb i możliwości dzieci; powinno się rozwijać zainteresowania i uzdolnienia każdego dziecka.)              
  • zasadę organizowania życia społecznego (budzenie wrażliwości na opinie społeczne, uczenie współdziałania z innymi, akceptowanie czynności społecznych obowiązujących w zbiorowości przedszkolnej, nabywanie kompetencji społecznych przez dziecka),
  • zasadę integracji ( jednolity proces wychowania i edukacji).

Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętność nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania.

Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.

Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechnienia zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.

Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości w tym przede wszystkim wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzeganie praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do kształtowania otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.

W pracy przedszkola ważne miejsce zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka opartych na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.

Absolwent przedszkola

Posiada:

  • wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • motywację do uczenia się do wysiłku intelektualnego,
  • umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
  • umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • twórczego rozwiązywania zadań,
  • odpowiedni poziom samodzielności,
  • gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
  • umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
  • podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
  • poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

Przestrzega:

  • praw innych ludzi,
  • zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.

Dostrzega i szanuje:

  • potrzeby innych ludzi,
  • odmienne postawy, przekonania, upodobania,
  • symbole narodowe,
  • środowisko naturalne.

Nie obawia się:

  • występować publicznie,
  • reprezentować grupę, przedszkole,
  • dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywę w działaniach,
  • prosić o radę lub pomoc.

Absolwent naszego przedszkola jest chłonny nowej wiedzy, lubi odkrywać, doświadczać oraz nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi.

  • System wspierania rozwoju dziecka

W przedszkolu opracowany zostanie system diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci. Procedura postępowania obejmować będzie m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznawaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.

Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystywać będą do:

  • modyfikacji realizowanych programów,
  • planowania miesięcznego,
  • do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
  • indywidualnego wspomagania dzieci.

W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych przedszkole udzielać będzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak terapia logopedyczna czy pedagogiczna. Przedszkole monitorując rozwój dziecka współpracować będzie nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola będzie doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.

W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.

Metody stosowane w przedszkolu

Oferty zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewniać będą  realizację podstawy programowej a także poszerzać ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczać będą poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego będą nowoczesne i zapewniać będą wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Katalog planowanych metod

  • Metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
  • Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki, dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowanie artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne.
  • Metody słowne:
  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

Ponadto codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacona zostanie o nowatorskie toki metodyczne:

  • metody aktywizujące,
  • zabawy badawcze i doświadczenia,
  • metodę projektu,
  • techniki twórczego myślenia,
  • metoda ruchu rozwijającego wg. W. Sherborne,
  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Metodykę nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej.
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss.

Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie. Przedszkole buduje swój wizerunek, jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne.

Tradycje przedszkolne

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarze wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku       z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.

Nasze tradycje to m.in.:

  • Dzień Przedszkolaka,
  • Święto ziemniaka lub powitanie jesieni,
  • Pasowanie na przedszkolaka,
  • Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia,
  • Mikołajki,
  • Świąteczne spotkania przy choince,
  • Bal karnawałowy,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Powitanie wiosny,
  • Międzynarodowy Dzień Ziemi,
  • Święto Mamy i Taty,
  • Przegląd Recytatorski i Plastyczny,
  • Dzień Dziecka,
  • Festyn Rodzinny.

W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, kulturę, także wartości tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez organizację dni otwartych, imprez i uroczystości, przeglądów i konkursów oraz kwartalnik i na bieżąco aktualizowaną stronę internetową.