OBSZARY DZIAŁAŃ
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
- zasadę zaspokojenia potrzeb dziecka (zabezpieczenie podstawowych potrzeb dziecka tj. potrzeby biologiczne, emocjonalno – społeczne, bezpieczeństwa, miłości, uznania, potrzeba ruchu, działania, potrzeba osiągnięć w zespole, nawiązywania kontaktów),
- zasadę aktywności ( pobudzanie aktywności własnej dziecka, rozwój inicjatywy odkrywczości i twórczości),
- zasadę indywidualizacji (metody powinny być dopasowane do potrzeb i możliwości dzieci; powinno się rozwijać zainteresowania i uzdolnienia każdego dziecka.)
- zasadę organizowania życia społecznego (budzenie wrażliwości na opinie społeczne, uczenie współdziałania z innymi, akceptowanie czynności społecznych obowiązujących w zbiorowości przedszkolnej, nabywanie kompetencji społecznych przez dziecka),
- zasadę integracji ( jednolity proces wychowania i edukacji).
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętność nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania.
Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.
Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechnienia zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości w tym przede wszystkim wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzeganie praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do kształtowania otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.
W pracy przedszkola ważne miejsce zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka opartych na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.
Absolwent przedszkola
Posiada:
- wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
- motywację do uczenia się do wysiłku intelektualnego,
- umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- twórczego rozwiązywania zadań,
- odpowiedni poziom samodzielności,
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
- umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Przestrzega:
- praw innych ludzi,
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.
Dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi,
- odmienne postawy, przekonania, upodobania,
- symbole narodowe,
- środowisko naturalne.
Nie obawia się:
- występować publicznie,
- reprezentować grupę, przedszkole,
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywę w działaniach,
- prosić o radę lub pomoc.
Absolwent naszego przedszkola jest chłonny nowej wiedzy, lubi odkrywać, doświadczać oraz nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi.
- System wspierania rozwoju dziecka
W przedszkolu opracowany zostanie system diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci. Procedura postępowania obejmować będzie m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznawaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.
Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystywać będą do:
- modyfikacji realizowanych programów,
- planowania miesięcznego,
- do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
- indywidualnego wspomagania dzieci.
W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych przedszkole udzielać będzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak terapia logopedyczna czy pedagogiczna. Przedszkole monitorując rozwój dziecka współpracować będzie nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola będzie doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.
W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.
Metody stosowane w przedszkolu
Oferty zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewniać będą realizację podstawy programowej a także poszerzać ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczać będą poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego będą nowoczesne i zapewniać będą wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Katalog planowanych metod
- Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
- Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki, dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowanie artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne.
- Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacona zostanie o nowatorskie toki metodyczne:
- metody aktywizujące,
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- metodę projektu,
- techniki twórczego myślenia,
- metoda ruchu rozwijającego wg. W. Sherborne,
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Metodykę nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej.
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss.
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie. Przedszkole buduje swój wizerunek, jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne.
Tradycje przedszkolne
Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarze wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.
Nasze tradycje to m.in.:
- Dzień Przedszkolaka,
- Święto ziemniaka lub powitanie jesieni,
- Pasowanie na przedszkolaka,
- Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
- Światowy Dzień Pluszowego Misia,
- Mikołajki,
- Świąteczne spotkania przy choince,
- Bal karnawałowy,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Powitanie wiosny,
- Międzynarodowy Dzień Ziemi,
- Święto Mamy i Taty,
- Przegląd Recytatorski i Plastyczny,
- Dzień Dziecka,
- Festyn Rodzinny.
W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, kulturę, także wartości tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez organizację dni otwartych, imprez i uroczystości, przeglądów i konkursów oraz kwartalnik i na bieżąco aktualizowaną stronę internetową.